Elever - Samtale i klassen

  • "Jeg tror jeg har opplevd digital mobbing, men er ikke sikker".
    Hvordan kan du vite at det foregår digital mobbing? 
     
  • Hva kan du gjøre hvis du opplever digital mobbing?
     
  • Ordensreglene på skolen: Hva sier de om mobbing på skolen?
    Hvordan kan du som elev bidra til at disse blir fulgt?

Lærerveiledning

  • Repetisjon fra 3.trinn men med fokus på digital mobbing
  • Elevene får jobbe med øvelsen «Trollet» på side 30 i heftet «Vær en venn på nett». (Redd Barna)
    (bestilles til skolen og mottas på e-post).
  • Elevene skal kunne gjenkjenne tegn på digital mobbing, og de skal vite hva de skal gjøre med dette.
  • La elevene ta stilling til hva som er OK og hva som ikke er OK.
  • Sosiale medier påvirker barns psyke og kan føre til uheldig stress.
  • Hvorfor er det viktig at vi har regler i samfunnet? Ha fokus på hva ordensreglene for grunnskolene i kommunen sier om mobbing. 

 

 

L-20 - Støtte til digitale ferdigheter 4. trinn (eksempel)

 

Norsk

  • holde muntlige presentasjoner med og uten digitale ressurser (norsk)
    kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster.

Matematikk

  • utforske, beskrive og samanlikne eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørneutforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel

Kroppsøving

  • utforske og gjennomføre leikar, idrettsaktivitetar, dansar og andre bevegelsesaktivitetar.

  • lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng.

Kunst og håndverk

  • gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter.

  • samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur.

  • tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk

  • tegne form og dybde ved bruk av virkemidler som overlapping og forminskning.

  • bruke enkle komposisjonsprinsipper i fotografi og digitale verktøy

  • utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike verdensdeler og lage en digital presentasjon.

  • formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling.
     

Samfunnsfag

  • utforske og presentere samfunnsfaglege spørsmål, søkje etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmåla.

  • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst.

  • samtale om reglar og normer for personvern, deling og beskyttelse av informasjon og om kva det vil seie å bruke dømmekraft i digital samhandling.

  • reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerde.

Mat- og helse

  • utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere ledda i produksjonskjeda frå råvare til måltid.






     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foreldremøter 4. trinn

Det er viktig at du som forelder har så god kunnskap som mulig! 

  • Øk din kompetanse om mobbing og digital mobbing. Ta ansvar og stopp all type mobbing.
     
  • Vær selv et godt eksempel - ha en anstendig atferd på nettet og si fra til voksne som ikke har det.
     
  • Sett deg godt inn i den kunnskapen som finnes om personvern og etiske spilleregler og formidle dette til barn og ungdom du arbeider med eller er sammen med.
     
  • Lær barn og unge nettverksreglene og forklar dem hvorfor det er viktig at de tar ansvar for egne handlinger.
     
  • Nettet er ikke farlig når det brukes riktig. Bidra til å øke barn og unges digitale kompetanse.
     
  • Arbeid forebyggende og bygg inkluderende miljøer med gode relasjoner mellom alle aktørene.
     
  • Les mobbeveilederne for din aldersgruppe/aktivitet og bruk de anbefalte framgangsmåtene for aldersgruppen.
     
  • Ha høy mobbeberedskap når du ber barn og unge om å si fra om nettmobbing.
     

Tips til foreldre:
Spill spillet Stjernekolonien sammen med ditt barn i alderen 6 - 9. år. (Medietilsynet).